Kamal-e-Ghalib: Urdu Article on Mirza Ghalib by Nadia Umber Lodhi

mirza ghalib

mirza ghalib

 

  کمال  ِ غالب – نادیہ عنبر لودھی  کے قلم سے 

۔۔۔۔۔۔۔۔۔

مرزاغالب کا نام کسی تعارف کا محتاج نہیں ہے ۔ اردو ادب  میں غالبکی شاعری ہمیشہ تروتازہ ہی رہے گی ۔ 

۔ غالب نے لفظوں سے کھیل کر تخیلاتی تصویریں بنائی ۔غالب نےخالص اردو لغت کا سہارا لیا۔ غالب کی شخصیت اور فن کثیر الجہتیہے۔ان کی انفرادیت اور عظمت اتنے پہلوؤں میں جلوہ گر ہوئی  ہےکہ اس کا احاطہ کسی انسان کے بس کی بات نہیں ۔

غالب نے اپنی فنی زندگی کا آغاز فارسی شعر گوئی سے کیا ۔ کلام کےتین حصے فارسی اور ایک حصہ اردو شاعری پر مبنی ہے۔میرزا نےفارسی شاعر بیدل کو تقلید کے لئے چنا ۔

——

طرز بیدل میں ریختہ لکھنا

 ..

    اسد اللہ خاں قیامت ہے

—————————

پھر غالب نے شاعری کے دوسرے دور میں قدم رکھا ۔ یہاں اردو شعرکہتے ہوۓ فارسی کے الفاظ  اردو شاعری کی دلکشی میں اضافہکرتے دکھائی دیتے ہیں ۔ نازک خیالی بدستور موجود ہے۔مگر اسکے ساتھ ساتھ عقلیت ، معنویت، اور جذبہ کی شدت سر چڑ ھ کربولتی ہے۔ غالب یہاں تنگناۓ غزل کو وسعت بخشتے نظر آتے ہیں ۔یہاں وہ کبھی تصوف میں پناہ ڈھونڈ تے ہیں ۔ تو کبھی مذہب میں امانتلاش کر تے ہیں ۔

کبھی یاسیت کے گہرے سمندر میں  گرتے گرتے بچنے کے لئے ہاتھپاؤں مارتے ہیں ۔ اور کبھی خوابوں ہی خوابوں میں آرزوؤں کی جنتتلاش کرتے ہیں ۔ اس دور کی انفرادیت غالب کی بے چینی ہے ۔ وہآسمان کی تلاش میں ضرور نکلے لیکن زمین نے انہیں خود سے جدانہ کیا ۔ انہوں نے ولی بنا چاہا لیکن دنیا تمام تر رنگینوں کے ساتھدامن گیر رہی –

———-

یہ مسا ئل تصوف یہ ترا بیان غالب 

تجھے ہم ولی سمجھتے جو نہ با دہ  خوار ہو تا

—–

محبت کاروائتیی  مضمون جب غالب کے قلم سے چھوتا ہے تو ایکایسے شخص کی محبت بن جاتا ہے جو خوددار بھی ہے انا پرست بھی ۔ وہ افلاطونی محبت کا قائل نہیں ۔

——————

کہوں کس سے میں کہ کیا ہے شب ۔ غم بری بلا ہے 

..

مجھے کیا بُرا تھا مرنا اگر ایک بار ہو تا

کہیں  وہ تعلق کو ندرت بیاں عطا کرتے دکھائی دیتے ہیں 

ذکر اس پری وِش کا اور پھر بیان اپنا 

..

بن گیا رقیب آخر جو تھا رازداں اپنا “

—-

تصوف کے کئی مضامین غالب کے کلام میں ملتے ہیں ۔ 

—–

جب تجھ بن نہیں کوئی  موجود 

پھر  یہ ہنگامہ ، اے خدا  کیا ہے ”  

—-

  اور یہ جب کلام کا حصہ بنتے ہیں توان میں بھی عقلیت اور معنویتکار فر ما ملتی ہے ۔

——–

” نہ تھا کچھ تو خدا تھا،کچھ نہ ہوتا تو خدا ہوتا 

…..

ڈبویا مجھ کو ہونے نے ، نہ ہوتا میں تو کیا ہوتا “

——

مذہب کا تقدس درست مگر کیا کئجئے غالب شاعر بھی تو ہیں سخنکے بے تاج بادشاہ بھئ تو ہیں کہیں صداۓ ۔ دل بلند بھی ہو سکتیہے ۔ 

——-

کیا  وہ  نمرود کی  خدائی تھی 

….

بندگی میں  بھی مرا بھلا نہ ہوا

——

غالب کے نامساعد حالات ، مالی تنگی ، اولاد کی پہ در پہ وفات نےشکوہ ان کے شعروں کا حصہ بنا یا ہر شاعر اپنے حالا ت کی پیدا وارہو تا ہے ۔ شعر کی آمد کیا ہے ۔ خیالات اور سوچ کی زبان ۔ خیالا تخود بخود بحر میں ڈھل کر ، الفاظ میں سج کر صفحہ ۔قر طاس پربکھر نے لگتے ہیں تو غزل ہو جاتی ہے ۔ شعوری  کوشیش شعرنہیں بن سکتی کیونکہ یہ ہمشہ‘ بے وزن ‘، بے رنگ  اور  بے بو ہوتی ہے ۔ 

—-

زندگی اپنی  جو  اس   شکل سے گزری  غالب 

……

ہم بھی  کیا یاد   کریں گے کہ خدا رکھتے تھے “

 ہر شاعر وقت اور حا لات پر اظہار شعر کےپیراۓ میں کر تا ہے ۔

غالب کی شاعری کا تیسرا  دور سادہ بیانی  کا دور ہے ۔ تشبیہات اوراستعارے کم سے کم برتے ۔ نظریہ ۔ حیات اور نفسیات۔انسانی  کوسیدھے سادے پُر کار انداز میں پیش کیا ہے ۔ اسلوب ۔ بیان میں بےحد تازگی ہے۔ مضامین وہ ہیں جو بنی نوع انسان کے ساتھ روز ۔ ازلسے وابستہ ہیں اور آباد تک رہیں گے ۔ 

—————–

دائم پڑا رہوں ترے در پر نہیں ہوں میں 

………..

خاک ایسی زندگی پہ کہ پتھر نہیں ہوں میں “

——–

غالب غزل کے شاعر ہیں ۔اور غزل واردات۔  عشق کی روداد ہے۔ درد ِدل کی حکایت ہے ۔ 

غالب کی عشقیہ شاعری زندگی  سے بھر پور ہے ۔ یہ زندگی آمیزبھی ہے  اور زندگی آموز بھی ۔ یہ زندگی سے بیزاری نہیں سکھاتیبلکہ زندگی بسر کر نے کا سلیقہ سکھا تی ہے ۔اس میں جذبات کیبہت اہمیت ہے لیکن یہ تمام تر جذباتی نہیں اس میں روایت  کے اثراتبھی ہیں لیکن روایتی ہونے سے اس ا تعلق نہیں ۔ اس میں فرد کیانفرادی کیفیات کی ترجمانی ہے لیکن اسکا سماجی پس ِمنظر بھی ہے۔ یہ اپنے زمانے کی پیداوار ہے ۔ اس میں بہت صاف ستھری فضاہے۔ یہ بڑی  شفاف ہے جیسے کوثر و تسنیم سے دھل  کے نکلی ہو۔ یہدلوں میں شمعیں سی فروزاں کرتی چلی جاتی ہے۔ اس میں فلسفیانہزاویہ نظر کی جھلک ہے لیکن مفکرانہ آہنگ بھی ہے ۔اس میں پیچ وخم ہیں ، نشیب و فراز ہیں ۔یہ خاصی پہلو دار ہے۔ذہنی الجھنوں نےاس کا راستہ نہیں روکا۔ اسکی صورت مسخ نہیں کی۔اس کے غم کیبنیاد زندگی کو حسین دیکھنے کی تمناہے ۔

غالب کی شخصیت میں انسانیت اور خود پسندی کا رنگ بہت نمایاںتھا۔

————————

وہ اپنی خُو نہ چھوڑیں گے ، ہم اپنی وضع کیوں چھوڑیں ؟

…..

سبک  سر    بن  کے  کیوں  پو چھیں   کہ ہم  سے  سر گراں کیوں ہو

————

مشکل پسندی غالب کے مزاج کا غالب رجحان ہے ۔غالب کو غالب بنایابھی اسی ادا نے ہے ۔میرزا نے جس پُر آشوب دور میں آنکھ کھولیوہاں ماحول حقیقت پسندی سے فر ار کا متقاضی تھا۔غالب بھی اگرعام فرد ہوتے تو مفاہمت کی راہ اختیار کر لیتے لیکن انہوں نےمشکلات کو آواز دی ۔ 

انکی مشکل پسندی کی ایک وجہ موروثی روایات بھی تھیں ۔میر زاکے آباء اجداد ایبک قوم کے ترک تھے۔ انکا سلسلہ نسب  تو رابنفریدوں ” تک پہنچتا ہے ۔ لڑنا سلجوقی ترکوں کا پیشہ تھا ۔ میرزاغالب کا عہد آیا تو رزم کا میدان مشاعرے میں تبدیل ہو چکا تھا ۔میرزا کو شاعری سے کہیں زیادہ آباء اجداد کی سپہ گری پر ناز تھا ۔

———–

سو پشت سے ہے پیشہ آباء سپہ گری 

…………

کچھ شاعری ذریعہ عزت نہیں مجھے “

————————-

میرزا کی زندگی پر نظر ڈالئیے تو ایک ٹیڑ ھی لکیر نظر آتی ہے ۔انہوں نے آلات و مصائب کا مقابلہ جوانمر دی سے کیا ۔ 

انکے لیے درد ہی دوا بن گیا۔ غالب زندگی کی ہموار دائرہ کو چھوڑکر پیچیدہ پگڈنڈی پر چلنے کے عادی تھے اور یہ ہی انداز شاعریمیں بھی اپنایا ۔ اور پھر کمال یہ دکھایا کہ  مشکل گوئی سے سادہبیانی کی طرف ہجرت کی ۔ “سہل ممتنع” کا انداز اپنایا ۔ 

——————-

جب توقع ہی اٹھ گئی غالب 

…..

کیوں کسی کا گلہ کرے کوئی “

————

غالب کی شاعری کی ایک انفرادیت ان کا استفہامیہ لہجہ بھی ہے ۔استفہام سے شاعری کو نیا رنگ بخشا ۔

———–

دل ناداں تجھے ہوا کیا ہے

آخر اس درد کی دوا کیا ہے

————-

اکثر اشعار میں استفہام کو انکاری رنگ بھی دیا ۔

————

موت کا  ایک دن  معین  ہے

….

نیند کیوں رات بھر نہیں آتی

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔

بہت سہی غم ۔ گیتی ، شراب کیا کم ہے

……

غلام ساقی ۔ کوثر ہوں ، مجھ کو کیا غم ہے “

——————————-

غالب کی شخصیت نہایت رنگین پُر کار اور پہلو دار ہے ۔غالب کےمزاج  کی شوخی کلام پر بھی اثر انداز ہوئی ۔ انکی ذہانت کا ایکمظہر حاضر جوابی بھی تھی ۔کلام میں بھی ظریفانہ عناصر پاۓ جاتےہیں ۔

———–

پو چھتے ہیں وہ کہ غالب کون ہے

کوئی بتلاؤ کہ ہم بتلائیں کیا

—————————

آج سارا عالم جانتا ہے کہ غالب کون ہے !

۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ 

نادیہ عنبر لودھی 

اسلام آباد 

پاکستان

SUGGESTED FOR YOU

Comments

comments

You may also like...